Nog één revue zal Gennep in de twintigste eeuw over het voerlicht zien gaan. Na vijf jaar wederopbouw is er een vernieuwd Gennep verrezen; de uiterlijke oorlogswonden zijn geheeld. Gennep meent zich in een naam uit een document van 950 te herkennen en grijpt in 1950 dankbaar de gelegenheid aan het duizendjarig bestaan te vieren. Dat uiteindelijk blijkt de oude naam verkeerd geïnterpreteerd te hebben, mag de pret niet drukken. In juli-augustus 1950 wordt ‘Gennep 1000 jaar’ groots op de rol gezet.
Op de Bühne
In het kader van de feestweek heeft ‘Matigheid en Genoegen’ de plannen voor een nieuwe revue uitgewerkt. Met gemeentesubsidie gaat de cabaret-revue Gennep vroeger en now’ van start. Het is een coproductie van enkele ‘MeG’-leden. Duizend jaar Gennep wordt in toneel, muziek en dans op de Bühne gebracht. Twaalf heren, waaronder Jan Verhasselt, Jöb Dimmers en Pierre Janssen, brengen de sketches met elf dames, waarbij Leida Jansen, Riek Heijs en José Verhasselt.
Het muzikale aandeel levert het familieorkest ‘Holland’s Glorie’, t.w. Dientje, Gerrit, Riki, Thea, Willy en Wimmie Reintjes van de Stamelberg. Aan de vleugel zit Hans Noy met zang van H. Schröder. Voor de regie tekent Th. van Bergen. Als grimeur treedt weer een oude bekende op: H. Schoenmakers uit Venlo.
Inhoud
Petrus aan de hemelpoort heeft het goedgevonden dat een oud-Gennepenaar naar ‘beneden’ gaat om als hemelse afgezant het feest van 1000 jaar Gennep bij te wonen. Een Gennepenaar van nu ontvangt zijn vroegere plaatsgenoot en samen bespreken ze de huidige toestanden in Gennep en die van weleer. In een aantal taferelen wordt hun relaas uitgebeeld. Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat Gennep uiterlijk wel veranderd maar innerlijk zichzelf gebleven is.
À propos, in de zaal ontstond tijdens de première grote hilariteit bij het eerste optreden van de ‘paus’. Enkele knoopjes van de witte toog bleken niet gesloten te zijn. Bij elke stap werd toen de lange onderbroek van de ‘paus’ zichtbaar!
Daarna
In de tweede helft van de 20ste eeuw volgen er geen revues meer in Gennep. Tijdens het eerstvolgende stadsfeest (opening van de Maasbrug, 1955) treedt er een operettegezelschap op. Het publiek raakt verwend met professionele tv-producties en onemanshows worden de trend. Pas in de 90er jaren durven Ernst Lamers c.s. het aan de revue in moderne vorm aan Gennep en omgeving te presenteren. Met Revue Gennep 2000 ging het stadje de 21ste eeuw in.