In de Gelderlander ‘Alles komt nu samen’

In de Gelderlander ‘Alles komt nu samen’

‘Alles komt nu samen’

In de Gelderlander van 15 oktober 2016

2016-10-15-gelderlander
RENÉ MEGENS

‘Het staat er nu goed voor. We hebben een jaar gerepeteerd met de acteurs, het koor en de dansers. We hebben een aantal keren een grote doorloop gehad, maar afgelopen zondag was het orkest erbij en waren de eerste decorstukken klaar en liepen de technische voorbereidingen op rolletjes”, blikt de Amsterdamse regisseur Pepijn Moors terug. ”

Natuurlijk is het spannend in deze laatste fase. Maar dat hoort bij een creatief proces. Nu is het moment dat je erachter komt of alles wat ik in mijn kantoortje in Amsterdam bedacht heb, goed bij elkaar past, of al die ingrediënten samen goed smaken. En ik moet zeggen: het is heerlijk.”

Revue Gennep is ook dit keer voor geen kleintje vervaard. Maar liefst 133 mensen staan eind oktober op het toneel. Achter de schermen leveren 65 mensen een bijdrage. “Er zijn weinig producties in Nederland waar zoveel mensen aan meewerken. En iedereen draagt bij aan het vertellen van het verhaal. Niet alleen de hoofdrolspelers, die veel scènes spelen, maar ook de toneelmeesters die moeten zorgen dat de rekwisieten op het juiste moment klaar staan en dat de decors doen wat ze moeten doen.”

Moors (39) heeft al vaker grote producties gemaakt. “Dat waren professionele gezelschappen die een productie speelden met veel voorstellingen. Nu werken we twee jaar voor drie dagen. Omdat Carrousel een voorstelling is met amateurs, is het belangrijk dat iedereen het in het hele proces goed naar zijn zin heeft en dat ieders talent optimaal wordt benut en dat mensen nieuwe dingen leren.”

Dat is altijd spannend, zeker als je op een podium staat. “Dat vraagt om lef en vertrouwen. Beide hebben alle deelnemers getoond. Dat vergt ook een goed contact tussen acteurs en de regisseur. Ik heb veel mensen goed leren kennen en zij mij. Ik heb tot nu toe heel veel plezier gehad. De sfeer was afgelopen zondagavond heel goed, mensen applaudisseerden voor elkaar als ze een scène gespeeld, gezongen of gedanst hadden. Dit is absoluut één van de leukste producties die ik ooit gemaakt heb. Een voorstelling als Carrousel is uniek.”

Carrousel speelt zich op de kermis van Gennep en gaat over de liefde tussen twee mensen en de tegenwerking waarmee ze te kampen hebben, net zoals het geval was bij Romeo en Julia of Tristan en Isolde. Scriptschrijver Geurt Franzen heeft er allerlei lokale elementen in verwerkt (straten, personages) en gebruikt de carrousel om het cyclische aspect van het leven te belichten. Alles komt terug, in zijn optiek.

Het wordt volgens Moors een groot spektakel. “Een kermis prikkelt alle zintuigen. Het is een enorme beleving. Ik ben er heel trots op dat het gelukt is om dat te vertalen naar toneel. Carrousel is groots opgezet. Er zit heel veel beweging en dans in. De kostuums, gemaakt door negentien naaisters, zijn fantastisch geworden. Het spel is uitstekend en de liedjes zijn geweldig en zijn qua muziekstijlen heel afwisselend. Het is allemaal heel kleurrijk, met grote scènes met veel mensen en ook kleine poëtische scènes. Carrousel ontroert en maakt mensen aan het lachen.”

Dit is absoluut één van de leukste producties die ik ooit gemaakt heb

Pepijn Moors, regisseur

Revue Spektakel in Gennep